W poszukiwaniu motywacji…
Motywacja jest silną siłą wewnętrzną, która pobudza nas do działania, osiągania celów i dążenia do spełnienia. Jest to stan psychiczny, który mobilizuje naszą energię i determinację, aby podjąć konkretne działania w celu zaspokojenia naszych potrzeb, realizacji aspiracji lub spełnienia oczekiwań.
Tyle dowiemy się z ogólnych źródeł – np. Wikipedia.
Celem tego wpisu jest dostarczenie Wam konkretnych wskazówek o co zadbać, aby świadomie pobudzać motywację kolegów i koleżanek w zespole.
Co Ty jako menedżer możesz zrobić, aby utrzymywać lub zwiększać poziom motywacji w zespole?
Jak motywować – o co zadbać?
Wyobraź sobie, że jesteś menedżerem, który uwielbia pracować na danych, często o nich mówisz i prezentujesz je na spotkaniach z zespołem.
Dla niektórych osób w Twoim zespole, takie spotkania mogą być prawdziwym utrapieniem – szczególnie, gdy to spotkanie przeradza się w istną symfonię slajdów i tabel i koncert danych.
Takie spotkania zamiast motywować – dawać poczucie, gdzie jesteśmy z wynikiem, są czymś zupełnie innym – być może nieświadomie zabijasz motywację do działania w zespole?
Wszyscy mamy różne motywatory i chociaż wydajność i wyniki zespołu są ważne, nie możemy polegać wyłącznie na nich, aby utrzymać motywację i zaangażowanie naszych zespołów.
Zrozumienie własnych i innych źródeł motywacji zmienia zasady gry, jeśli chodzi o rozwój osobisty i zawodowy.
To zrozumienie na 2 poziomach ( Twój zespół i TY) daje Ci profil Insights Discovery (19 stron informacji) oraz szkolenia oparte na tym modelu.
Koło zespołu – czyli jeden z “końcowych produktów” tego szkolenia daje Ci pełny obraz, gdzie każdy z Was znajduje się na modelu i co z tego wynika.
Na grafice poniżej rozpisałem dla Ciebie przykładowe motywatory ukryte na kole Twojego zespołu. Jeżeli masz takie koło to jak na dłoni widzisz, jakie działania motywują poszczególne osoby z Twojego zespołu.
To tak jakbyś dostał kompas do ręki i dzięki temu wiedział jak dopłynąć do portu, który leży na północy.
Dzięki Insights Discovery możesz odblokować siłę motywacji i poprawić komunikację, współpracę i ogólną skuteczność swoją i zespołu w każdej sytuacji.
CO motywuje poszczególne energie?

Czerwona energia:
Motywujące czynniki: Wyzwania, konkurencja, możliwość osiągnięcia sukcesu, kontrola nad sytuacją, możliwość przejęcia liderowania.
Przykład: Osoba o czerwonej energii może być zmotywowana do działania poprzez udział w konkurencyjnym projekcie, gdzie może wykazać się swoimi umiejętnościami i zdolnościami, oraz uzyskać widoczną nagrodę za osiągnięcia.
Żółta energia:
Motywujące czynniki: Interakcja społeczna, współpraca z innymi, pozytywne emocje, dynamiczne środowisko pracy, możliwość wywołania entuzjazmu u innych.
Przykład: Osoba o żółtej energii może być zmotywowana do działania poprzez projekt zespołowy, gdzie może współpracować z innymi, wywoływać pozytywne emocje i budować pozytywne relacje.
Zielona energia:
Motywujące czynniki: Pomoc innym, tworzenie harmonijnych relacji, rozwiązywanie konfliktów, możliwość wsparcia innych, atmosfera spokoju i równowagi.
Przykład: Osoba o zielonej energii może być zmotywowana do działania poprzez udział w projekcie, gdzie może wspierać innych, rozwiązywać konflikty i tworzyć harmonijne relacje.
Niebieska energia:
Motywujące czynniki: Poszukiwanie wiedzy, doskonalenie siebie, analiza szczegółów, planowanie, dążenie do perfekcji.
Przykład: Osoba o niebieskiej energii może być zmotywowana do działania poprzez udział w projekcie, gdzie może zgłębiać nowe dziedziny wiedzy, analizować dane i doskonalić swoje umiejętności analityczne, może dbać o agregowanie danych i wyciągać kluczowe wnioski dla powodzenia projektu.
Parę zdań o tym co może demotywować naszych kolegów w pracy?
Skoro już wiemy , co napędza ludzi w zespole, popatrzmy teraz na proces pod innym kątem.
Pod kątem demotywacji – czyli tych działań, które w dłuższej perspektywie powodują, że ludzie odchodzą od nas. To te działania są często powodem gorszej efektywności i mniejszego zaangażowania w różne projekty.
Chcesz wiedzieć, co wkurza, demotywuje i obniża efektywność w zespole?
Proszę bardzo mini prezent – kilka szybkich wskazówek, czego NIE robić osobom w różnych miejscach na kole.
Czasami mimo najlepszych intencji, możemy powodować spadek motywacji u naszych koleżanek i kolegów z zespołu.
Jakie zachowania “serwujemy” innym nieświadomie (lub nie 🫤 ) i jak te zachowania wpływają na innych?
W zespołach, które przechodzą szkolenia ze mną, widzę jak szybko są w stanie zrozumieć jak poszczególne osoby wpływają na siebie.
Najważniejsze są wnioski, jakich działań NIE podejmować wobec siebie – bo to na koniec dnia po prostu obniża naszą skuteczność, niszczy relacje i obniża zaangażowanie.
Czas na przykładową listę demotywatorów i przypisanym do nich energiom 🟨🟥🟩🟦
Brak jasno zdefiniowanych celów: Energia 🟥 potrzebuje celów i wyzwań, a brak wyraźnych celów to prosta droga do spadku motywacji.
Zbyt wiele niepewności: Energia 🟩 potrzebuje przewidywalności i czasu na decyzję, nadmierna niepewność i duże szybkie zmiany bez zapowiedzenia mogą ją zdemotywować – czasami wystarczy 10 min na refleksję.
Brak docenienia: Energię 🟨 charakteryzuje potrzeba zrozumienia i docenienia, dlatego ignorowanie jej wkładu może być demotywujące. Masz w zespole osoby o wysokiej energii 🟨 doceniaj :).
Ona tego potrzebuje najbardziej. Uwaga to nie znaczy, że pozostałe 3 energie tego nie potrzebują !!. – To temat na szkoleniu omawiany dość szeroko.
Nadmierny chaos i brak struktury: Energia 🟦 potrzebuje struktury i organizacji, a nadmierny chaos i zbyt krótkie/zdawkowe informacje mogą ją zdemotywować. Dodam jeszcze brak dobrze rozumianej staranności – ta energia uwielbia dokładność i jakość końcowego produktu.
Brak wyraźnych ram czasowych: 🟥 i 🟦 szczególnie cenią terminy i szybkość działania. Podaj wyraźne cele, ramy i czas realizacji danego zadania. Różnica pomiędzy 🟥 a 🟦 to forma przekazania.
Dla 🟥 podaj to krótko zwięźle i na temat, a dla 🟦 podaj na piśmie jak najwięcej szczegółów :).
Brak uznania dla pracy zespołowej: 🟩 ceni współpracę, wartość danego słowa, wartość H2H, jeżeli w pracy , w życiu nie ma potwierdzenia, że inni też wyznają takie zasady, lub chociaż je szanują to wtedy takie środowisko może być przyczyną demotywacji.
Dodatkowe „inspiracje” możesz czerpać z załączonej grafiki – znowu na tacy podane czynniki demotywujące ludzi w Twoim zespole w zależności, gdzie znajdują się na tym kole.

Na szkoleniu Insights Discovery opracowujemy plan i pomysły JAK konkretnie możemy unikać naszych nieświadomych “odruchowych” zachowań, które na koniec dnia nic dobrego nie przynoszą.
Zaczynamy je identyfikować i “przyłapywać” się na ich stosowaniu.
Mając mapę zespołu i wiedzę jakie zachowania demotywują każdą osobę w Twoim zespole pozostaje tylko jeden wybór…
Czy chcę z tej mapy świadomie korzystać ;)
Zapraszam do stworzenia wspólnie Twojego koła zespołu.
Napisz do mnie jeżeli chcesz porozmawiać o tym, jak możemy wspólnie ułożyć proces komunikacji w Twojej firmie / zespole. Możemy również dodać wrażliwość dla menedżerów, aby mieli świadomość jak wpływają na swoich pracowników. Na koniec dnia przełoży się to na efektywność zespołów.