“Największym problemem komunikacji jest iluzja, że do niej doszło” George Bernard Shaw 

Insights Discovery

Ile razy mieliśmy sytuację, w której z naszego punktu widzenia powiedzieliśmy wszystko co i jak należało powiedzieć, a druga strona kompletnie nie rozumiała o co nam chodzi, lub zinterpretowała to w zupełnie inny sposób niż wynikało to z naszej intencji ;) ❓

Piotr Lawendowski

Chcesz mniej iluzji na co dzień?

Szkolenie Insights Discovery skutecznie Ci w tym pomoże.  


Ten cytat, kieruje naszą uwagę na bardzo ważny wątek naszego codziennego życia.
 
Jedna z tajemnic sukcesu skutecznej komunikacji kryje się w ŚWIADOMOŚCI z kim rozmawiamy – jakie komunikaty są dla tej osoby ważne i na co zwraca uwagę.
 
Dzisiaj podam Wam metaforę szklanki w rozmowie i interakcji pomiędzy energiami 🟨🟥 a 🟩🟦.
 
Bardzo często podczas komunikacji dochodzi do przelania w szklance.

Każdy z nas ma swoją pojemność szklanki – różną.

Ile ml ma nasza szklanka daje precyzyjna wskazówkę profil Insights Discovery.

Z punktu widzenia nadawcy np. 🟨🟥🟩🟦 jedziemy z tematem, skaczemy w różne obszary rozmowy i nadajemy, oczekujemy entuzjazmu po drugiej stronie, zaangażowania – widocznego na zewnątrz.
 
W tym procesie u odbiorcy np. 🟦🟩🟥🟨 , kiedy szklanka jest już napełniona – oni nie przyjmują już więcej informacji. Możesz mówić ile chcesz, a tu już się przelało, nic więcej nie przyjmie ;).

W przypadku bardzo wrażliwych komunikacyjnie osób może nawet pojawić się fizyczny ból – tak fizyczny.

Dla mnie to był szok, że mogę komuś sprawić fizyczny ból moim gadulstwem lub natłokiem wypowiadanych szybko myśli.
 
Wniosek / rekomendacja – jeżeli wiesz, że masz w zespole ludzi z wysokimi energiami 🟩🟦 użyj metafory szklanki – pytaj, czy już jest pełna, czy możesz dalej nalewać informacje, tak, aby mieli komfort w przetwarzaniu.

Jeżeli jest pełna – ustal kolejny krok, aby domknąć temat, lub wybierz najważniejsze punkty, które chcesz przekazać w rozmowie.

To zadanie szczególnie dla wysokiej 🟨🟥, aby chwilę przemyśleć strukturę rozmowy i finalnego efektu.
 
Jak dużo informacji może przyjąć Twoja szklanka?

Poniżej podsyłam Wam krótkie wskazówki dot. specyfiki komunikacyjnej poszczególnych energii w modelu Insights

W modelu Insights Discovery cztery energie kolorystyczne charakteryzują różne style komunikacji. Oto jak poszczególne energie preferują komunikację:

Jak się komunikuje czerwona energia 🟥?

  • Komunikuje się bezpośrednio, krótko i na temat.
  • Lubi szybkie decyzje i działanie.
  • Ceni efektywność i konkretne wyniki.
  • W rozmowie często wykorzystuje dynamiczny, czasem nawet dominujący ton.

Jak nie lubi się komunikować:

  • Nie przepada za szczegółowymi analizami i rozwlekłymi dyskusjami.
  • Nie toleruje ociągania się, unikania decyzji lub braku zaangażowania.
  • Ma małą cierpliwość dla długich, zawiłych rozmów, które nie prowadzą do celu.

Jak się komunikuje niebieska energia 🟦?

  • Preferuje komunikację precyzyjną, szczegółową i analityczną.
  • Ceni dokładność i uporządkowanie w przekazywaniu informacji.
  • Zadaje pytania, aby zdobyć jak najwięcej danych do podjęcia decyzji.
  • Lubi, gdy rozmowa opiera się na faktach, liczbach i logice.

Jak nie lubi się komunikować:

  • Nie przepada za spontanicznością i improwizacją.
  • Unika emocjonalnych wybuchów i zbyt ogólnych, niekonkretnych rozmów.

Jak się komunikuje zielona energia 🟩?

  • Komunikuje się spokojnie, wspierająco i empatycznie.
  • Ceni harmonię w relacjach i unika konfrontacji.
  • Słucha uważnie, dając rozmówcy przestrzeń do wyrażania opinii.
  • Woli dłuższe, bardziej osobiste rozmowy, które budują relacje.

Jak nie lubi się komunikować:

  • Unika konfliktów i agresywnych wymian zdań.
  • Nie przepada za pośpiechem i presją na szybkie decyzje.
  • Źle się czuje w rozmowach, w których brakuje emocjonalnego zrozumienia i empatii.

Jak się komunikuje żółta energia 🟨?

  • Komunikuje się w sposób entuzjastyczny, spontaniczny i kreatywny.
  • Lubi rozmowy dynamiczne, pełne emocji i inspiracji.
  • Ceni otwartość i interakcje społeczne, w których może dzielić się pomysłami.
  • W komunikacji jest optymistyczna, często używa obrazowych metafor i storytellingu.

Jak nie lubi się komunikować:

  • Nie lubi ograniczeń i zbyt formalnych, sztywnych rozmów.
  • Źle się czuje w komunikacji zdominowanej przez analizę i sztywne reguły.
  • Unika monotonnych, nudnych rozmów bez miejsca na kreatywność czy interakcję.

Każda z energii w Insights Discovery ma inne potrzeby komunikacyjne, co pomaga zrozumieć, jak efektywnie współpracować z osobami reprezentującymi różne style.

Na warsztatach ze mną możesz zrozumieć jakie energie są w Twoim zespole. Jakie dominują, a jakich jest jak na lekarstwo. Co z tego stanu rzeczy wynika dla Was?

Wspólnie znajdziemy odpowiedź na to jak lepiej i skutecznie współpracować w naszym mixie energii Insights Discovery.

Zapraszam Cię na mojego TIK TOKA :) – tam jest między innymi film o szklance – https://www.tiktok.com/@insightsdiscovery/video/7394736414690217248

Podziel się!

Hej, z tej strony Piotr.  Jeżeli ten wpis był dla Ciebie wartościowy, to podziel się nim z kimś, komu może pomóc. Możesz skorzystać z przycisków poniżej, żeby skopiować link do artykułu, wysłać go mailem lub przesłać do wybranej platformy. Z góry dzięki i do zobaczenia przy kolejnym artykule!

Nie przegap kolejnych wpisów

Zapisz się na listę zainteresowanych tworzeniem kultury otwartej komunikacji. Poinformuję Cię o kolejnych wpisach.

Sprawdź wcześniejsze artykuły na moim blogu i czerp inspiracje do rozwoju swojej firmy i zespołu

Poprzednie wpisy

This is just placeholder text. Don’t be alarmed, this is just here to fill up space since your finalized copy isn’t ready yet.